Aurinkoinen aamu ja lämmintä. Maukas aamiainen naamaan ja vähän  työasioiden hoitoa ennen rantaan lähtöä.

Rannassa aloi olemaan vähän kisafiilistä, kun kaikki virittelivät välineitään kuntoon. Meille riitti purjeiden laittaminen paikoilleen ja veneen laittaminen veteen valmiiksi ruuhkan alta. Loppuaika meni paikallisten kanssa rupatellessa. Kilpailuohjeet oli vain kreikaksi, mutta meille riitti tieto millaista rataa ajetaan. Loput on täytetekstiä.

image0.jpg

12 venettä ilmoittautunut mukaan. Yksi venekunta oli lainaveneellä Aleksandropoliksesta ja kaksi Pireuksesta. Loput oli paikallisia. Aikataulu oli perjantaina 1. lähtö klo 14. Lauantaina klo 12 ja sunnuntaina klo 11.

Rekisteröityminen oli vähän haastava, koska meillä olisi pitänyt olla SPV:ltä todistukset jäsenyyksistä paikallisiin seuroihin. Ei tietenkään ollut, kun SPV tai Seurat ei anna jäsenkortteja. Saatiin kuitenkin tilanne hoidettua ILCAn jäsenyyksillä, jotka Antti nppasi kännykällä netistä ja lähetti kisatoimistoon.

Näillä on erikoinen kilpailulisenssikäytäntö. On käytävä vuosittaisessa lääkärintarkastuksessa, jotta kilpailukelpoisuus säilyy. Nyt kuulemma pari purjehtijaa jäi pois, koska eivät ole tarkastusta päässeet läpi.

Lopulta koitti aika lähteä vesille. Heikkoa tuulta SW-suunnalta. Pienen odottelun myötä saivat radan pystyyn. On todella mukavaa kun radat on niin pitkiä, että ylälippua ei tahdo nähdä lähtöalueelta. Kääntömerkit on kyllä täysikokoisia poijuja, joten siitä se ei ole kiinni vaan etäisyydestä.

Lopulta lähtö käyntiin ja koitimme katsella tuulia mihin hakeutua. Startti oli heikko, kun heikko tuuli kääntyi juuri ennen starttia ja olimme väärässä päässä linjaa. Pari nopeaa vendaa ja vapaaseen paikkaan. Vauhti ja nousu oli hyviä ja pian olimme kärkivene. Puolessa välissä kryssiä päättivät keskeyttää lähdön tuulen heikkenemisen vuoksi. Tosin me epäilemme, että sen vuoksi että me olimme johdossa. Tiedä sitten miksi.

No todellisuudessa merituuli kuoli pois ja uusi tuuli heräsi siinnilleen idästä. Kaikki poijut ylös ja radan siirto päinvastaiseen reunaan. Pari kertaa yritettiin lähtöä, mutta tuuli haki vielä osemaansa, joten odoteltiin vielä tovi.

Lopulta tuuli asettui riittävästi vaikkakin oli erittäin siftailevaa. Suunta vaihteli 30 astetta ja voimakkuus 3-7m/s.

Tuuli tuli kaupungin takana olevien vuorten yli ja suunta määräytyi sen mukaan mistä solasta se oli päässyt läpi. Osittain puuskat tulevat myös siten, että vuoren eturinne nostaa puuskan ylös ja sitten se putoaa johonkoin kohtaa rata-aluetta. Sen näkee kyllä hetken, mutta sitten se ottaa toisen pompun ja lähtee takaisin ylös.

Ensimmäisessä lähdössä oli vähän hakemista ajotekniikassa liki vuoden tauon jälkeen. Mutta tämähän on kuin polkupyörällä ajamista, kyllä se siitä lähtee, jos sen on joskus osannut. 

Sakke pelasi ison kanssa todella aktiivisesti puuskien mukaan ja Antti hoiti fokan hyvin. Fokan kanssa oli vähän ongelmaa, kun skuuttikiskojen alapuolinen kaari oli irronnut laminoinnistaan molemmin puolin ja lukkoa avatessa kansi nousi eikä köysi irronnut lukosta. Toisella kryssillä meiltä repesi levangin kääntöploki irti kannesta mutta totesimme, että ajataan lähtö loppuun ja katsotaan sen jälkeen tilanne. Jatkoimme ajamista ja maalissa olimme neljäs. Ei huono näin kylmiltään.

Maalin jälkeen Sakke sitoi levankin kääntöploki tilalle 3mm dyneemasta tukilenkin , jotta pystyimme jatkamaan päivää rikkomatta kantta enempää. Ilman tilapäiskorjausta levangin köysi olisi syönt kannen halki ja lopulta levanki olisi luultavasti mennyt poikki.

Toiseen lähtöön tuuli oli vähän voimistunut ja oli tasaisemmin kovaa. Siftit oli edelleen melko isoja, joten taktiikkamme oli lukea tuulialuieita ja hakea nousuja. Tämä toimi melko hyvin. Ekalla ylämerkillä oli toisena, mutta spinulla yksi paikallinen keijukaisporukka ajoi ohi meistä. Saken roikkumaremmi irtosi kansituesta, joten Saken hengaus oli vähän epävarmempaa. Peräkkäisajoa jatkettiin maaliin saakka ja olimme kolmas. Yksi venekunta pätti siirtyä uintivalmennettavaksi ja joillakin toisilla oli myös teknisiä haasteita. Kolmanteen lähtöön meitä oli enää kuusi jäljellä.

Kolmanteen lähtöön tuuli nousi vielä vähän lisää. Ajelimme mitä pystyi ilman levangin säätöä, mutta Saken aktiivinen ison ajaminen skuutilla mahdollisti kovempien puuskien handlaamisen ilman levangin löysäämistä.

Ekalla ylämerkillä olimme melko hyvässä nipussa mutta vasta viidentenä. Spinulla otimme yhden sijan ja toisella kryssillä toisen joten maalissa olimme taas kolmantena. Aallokko oli matalaa, mutta puuskien olessa parhaimillaan 10 m/s:ssa niin lenssilläkin päästiin plaaniin ajoittan.